De Topweg-methode

fase 2: exploratie

De goede dingen doen

In de vorige fase zul je ontdekt hebben dat je over sommige help- en tegenwerkpunten eigenlijk te weinig weet. In deze fase doe je gericht onderzoek om daar meer over te weten te komen. Doordat het onderzoek vaak wordt uitgevoerd samen met medewerkers, raken die ook verder betrokken bij de Top.

Een belangrijk deel van de exploratie is om met bestaande klanten en met droomklanten in gesprek te gaan. Wat vinden en verwachten zíj van je organisatie? Dit levert vaak verrassende inzichten op: klanten vinden geregeld andere dingen belangrijk dan de organisatie dacht.

De dingen goed doen

Wanneer de organisatie Op Weg is, zal het geregeld voorkomen dat er toch dingen niet  goed gaan. Soms zelfs bij herhaling. Ook dan is onderzoek nodig. Waarom ging het mis: waarom faalden de mensen, middelen, methodes of machines? En wat is de onderliggende oorzaak, de échte bron van de fout?
Dit is de Study- (of Check-)fase van de verbetercyclus.

The largest room in the world is the room for improvement.

Scroll naar boven