downloads
dossier: directiebeoordeling

In dit Managementdossier wordt de managementreview, of directiebeoordeling, langs verschillende invalshoeken belicht. Aan bod komen onder meer het nut, verplichte onderdelen en de timing. Dit artikel (8 pagina’s) is verschenen in Kwaliteit in Bedrijf, februari 2009. Het dekt daardoor niet meer de volledige reeks inputverplichtingen uit ISO 9001, maar is voor het overige nog steeds actueel!
succesfactoren organisatie

In dit artikel wordt onze visie op ondernemen verder uitgewerkt. Dit artikel (3 pagina’s) is verschenen in Kwaliteit in Bedrijf, maart 2009.
klachtenregistratie

Voor iedereen die af wil van de klachtenmap, maar geen behoefte heeft aan (of budget heeft voor) de grote systemen, heeft Adburdias een eenvoudige applicatie gemaakt: Klachtenregistratie. Het is in elk soort organisatie te gebruiken. Het programma is bovendien gratis te downloaden en te gebruiken. Zo kun je zelf zien dat kwaliteit en verbeteren niet ingewikkeld hoeven te zijn.
voorbij ISO 9001

Aan de hand van een aantal thema’s wordt duidelijk gemaakt dat kennisintensieve organisaties ISO 9001 ontgroeien. Het model van Certiked biedt echter uitkomst. Dit artikel (3 pagina’s) is geschreven samen met Arnold Roozendaal, en is verschenen in Kwaliteit in Bedrijf, maart 2014.
dereguleer kwaliteit

Kwaliteitssytemen lopen nogal eens vast door een overmaat aan goede bedoelingen. Er is dan versimpeling – en vooral deregulering – nodig. Er wordt een aantal handvatten gegeven om dat proces goed te laten verlopen. Dit artikel (3 pagina’s) is geschreven samen met Chantal Juijn, en is verschenen in Kwaliteit in Bedrijf, november 2014.
7 vragen voor ISO 9001:2015

Bij het voorbereiden op ISO 9001:2015 vragen veel organisaties af waar ze moeten beginnen. In dit artikel worden de zeven belangrijkste vragen behandeld voor de overstap naar de nieuwe norm. Dit artikel (3 pagina’s) is op 23 maart 2016 verschenen op Sigma Online.