downloads

de directiebeoordeling

De directiebeoordeling of management review is onderwerp van veel vragen en misverstanden. In deze artikelreeks krijg je uitleg en tips voor een effectieve directiebeoordeling. Wat heb je er aan, en hoe kun je het zó doen dat het ook handig is? In drie artikelen lees je over het waarom, wat en hoe van de dit "moetje van de norm". De artikelen verschenen eind 2024 en begin 2025 in Kwaliteit in Bedrijf.

staat dat ook in ISO 9001?

De norm ISO 9001 bestaat al ruim 35 jaar. Toch zijn er delen van de norm die haast niemand lijkt te lezen. Soms  details of bewoordingen, soms grote gedeeltes. Jammer: juist minder bekende stukjes en stukken bevatten heel interessante inzichten. In deze artikelreeks worden een aantal hiervan uitgelicht. De artikelen verschenen in Kwaliteit in Bedrijf in november 2023 en februari en maart 2024.

klachtenregistratie

Voor iedereen die af wil van de klachtenmap, maar geen behoefte heeft aan (of budget heeft voor) de grote systemen, heeft Adburdias een eenvoudige applicatie gemaakt: Klachtenregistratie. Het is in elk soort organisatie te gebruiken. Het programma is bovendien gratis te downloaden en te gebruiken. Zo kun je zelf zien dat kwaliteit en verbeteren niet ingewikkeld hoeven te zijn.

effectieve jaarplannen

Iedere organisatie denkt met ijzeren regelmaat na over het volgende jaar. Voor de ene organisatie een irritant ritueel, dat vooral bestaat uit het kopiëren van het lopende jaar naar het volgende. Voor andere organisaties een ernegie-gevende herijking. Welke keuzes leiden ertoe dat het jaarplan, en het maken ervan, een nuttige sturing van je organisatie ondersteunt? Het artikel verscheen in Kwaliteit in Bedrijf in september 2024.

betere klachtenbehandeling

In de praktijk zijn er allerlei drempels die het lastig maken, of zelfs verhinderen, dat een organisatie slimmer wordt dankzij klachten! Maar: het zijn drempels die de organisatie zelf heeft opgeworpen – en dus zelf weer kan wegnemen. In dit artikel lees je over de drempels en krijg je handreikingen om het wegnemen ervan gemakkelijker te maken. Het artikel verscheen in Kwaliteit in Bedrijf in juli 2024.

betere interne audits

Interne audits worden vaak plichtmatig ingevuld. Terwijl ze een effectief en enthousiasmerend middel kunnen zijn! In deze artikelreeks krijg je tips om de omslag te maken. Tips die hun nut in de praktijk hebben bewezen, en net even een wat andere invalshoek hebben dan wat je standaard in trainingen leert. De artikelen verschenen in Kwaliteit in Bedrijf in maart, mei en juli 2023.

dereguleer kwaliteit

Kwaliteitssytemen lopen nogal eens vast door een overmaat aan goede bedoelingen. Er is dan versimpeling – en vooral deregulering – nodig. Er wordt een aantal handvatten gegeven om dat proces goed te laten verlopen. Dit artikel (3 pagina’s) is geschreven samen met Chantal Juijn, en is verschenen in Kwaliteit in Bedrijf, november 2014.

voorbij ISO 9001

Aan de hand van een aantal thema’s wordt duidelijk gemaakt dat kennisintensieve organisaties ISO 9001 ontgroeien. Het model van Certiked biedt echter uitkomst. Dit artikel (3 pagina’s) is geschreven samen met Arnold Roozendaal, en is verschenen in Kwaliteit in Bedrijf, maart 2014.

succesfactoren organisatie

In dit artikel wordt onze visie op ondernemen verder uitgewerkt. Dit artikel (3 pagina’s) is verschenen in Kwaliteit in Bedrijf, maart 2009.

Scroll naar boven