Beleid
Net zo goed als er voor organisaties redenen zijn om ISO 9001 gecertificeerd te worden, zijn er voor andere organisaties redenen om te stoppen met certificatie. Redenen die daarvoor vaak genoemd worden zijn: Er zijn te veel procedures en bovendien zijn die te ingewikkeld of te zwaar (maar overweeg dan […]
Lees verder »De directiebeoordeling (management review) Een van de belangrijkste onderdelen van een goed managementsysteem is de directiebeoordeling, ook wel management review genoemd. ISO-normen (bijvoorbeeld 9001 en 14001) melden daar dan iets over als: “De directie moet het systeem periodiek beoordelen, om te zorgen dat het geschikt en doeltreffend is.” Dat klinkt […]
Lees verder »Tevreden klanten zijn belangrijk. Maar let op: dat betekent niet dat je rücksichtlos moet streven naar zoveel mogelijk tevreden klanten. Nee, je moet ervoor te zorgen dat de juiste klanten tevreden zijn. Je hebt namelijk weinig aan klanten die weinig tot niets bijdragen aan de realisatie van de doelstellingen van […]
Lees verder »Veel bedrijven en instellingen hebben prestatie-indicatoren, kpi’s, managementrapportages, of hoe ze het ook maar noemen. In elk geval periodiek samengestelde getallen die iets beogen te zeggen over hoe het in de organisatie gaat. Soms heel veel getallen, soms getallen vervat in grafieken, soms met een sterke focus op de financiën. […]
Lees verder »Veel organisaties maken voor ieder kalenderjaar een jaarplan. Niet dat de toekomst zo vreselijk voorspelbaar is (zie het jaar 2020 met de komst van corona…), maar plannen helpen wél met focussen en prioriteren. En als er een goede directiebeoordeling in het planningsproces wordt opgenomen, dragen plannen ook nog eens bij […]
Lees verder »Iedere organisatie krijgt vroeg of laat met een crisis te maken. Op dit moment zijn er weinig bedrijven en instellingen die niet op de een of andere manier geraakt worden door de effecten van, of de maatregelen omtrent, Covid-19. De ene organisatie heeft het drukker dan ooit, de andere ziet […]
Lees verder »Kwaliteitsmanagement en continue verbetering hebben zin: het leidt tot betere bedrijfsprestaties. Dat is de hoofdconclusie van een onderzoek dat de American Society for Quality (ASQ) en Forbes Insights hebben gehouden onder bijna 1900 kwaliteitsmensen en hooggeplaatste managers. Continue verbetering draagt vooral bij aan de groei van het aantal klanten en […]
Lees verder »Ondanks alle bedrijvigheid in hun organisatie hebben directies geregeld het idee dat hun organisatie niet vooruit komt, en dat verwachtingen niet worden waargemaakt.Vaak zijn er dan allerlei plannen en doelstellingen in omloop. Waarvan sommige een uitvloeisel zijn van een jaarplan. Andere komen voort uit een directiebeoordeling. Sommige passen in de […]
Lees verder »