Dereguleren

Verbeteren is soms: stoppen

Een ontwikkeling in de (informatie)technologie, een klacht of auditbevinding, een interessante marktkans. Daar moet je als verantwoordelijke iets mee. In het algemeen betekent dat: iets toevoegen aan wat er in de organisatie al gebeurt. Er wordt een project gestart, een borging toegevoegd of een extra klantengroep gedefinieerd. Dat er 27 […]

Lees verder  »

Stoppen met ISO

Net zo goed als er voor organisaties redenen zijn om ISO 9001 gecertificeerd te worden, zijn er voor andere organisaties redenen om te stoppen met certificatie. Redenen die daarvoor vaak genoemd worden zijn: Er zijn te veel procedures en bovendien zijn die te ingewikkeld of te zwaar (maar overweeg dan […]

Lees verder  »

Risico-analyse en kwaliteit

Een belangrijk aspect van een kwaliteitssysteem is borging. Borging is: alle maatregelen die zorgen dat de organisatie een bepaald minimum kwaliteitsniveau haalt. Het is de wig onder de Deming-cirkel. Het gewenste kwaliteitsniveau kan op verschillende manieren bereikt worden, maar het is natuurlijk de kunst om de meest efficiënte manier te […]

Lees verder  »

Waarom dat gedoe?

Organisaties die er voor gekozen hebben om zich aan een norm (zoals ISO 9001, HKZ, ISO 14001) te houden, lopen met enige regelmaat tegen vragen aan. Medewerkers en managers krijgen het idee dat ze dingen “moeten van de norm”, en gaan vragen stellen die neerkomen op: “Waarom toch dat gedoe?” […]

Lees verder  »

Waar gaat het fout?

Veel organisaties die een kwaliteitssysteem hebben of invoeren, komen een aantal valkuilen tegen. Ze maken fouten. Niet dat ze niet aan de norm (bijvoorbeeld ISO 9001) voldoen, maar ze maken geen praktisch gebruik van de methoden die ze toepassen. Nu is een van de meest effectieve manieren om verbeteringen te vinden, […]

Lees verder  »
Scroll naar boven