Risico-management
Bij de meeste organisaties heeft de coronacrisis impact op de bedrijfsvoering en/ of de omzet. Bij de ene zijn de producten of diensten niet aan te slepen, bij de ander valt de omzet grotendeels of geheel weg. In beide scenario’s […]
Lees verder »Iedere organisatie krijgt vroeg of laat met een crisis te maken. Op dit moment zijn er weinig bedrijven en instellingen die niet op de een of andere manier geraakt worden door de effecten van, of de maatregelen omtrent, Covid-19. De […]
Lees verder »Managementsystemen staan voor veel mensen synoniem voor veel (al dan niet digitaal) papierwerk: er moeten allerlei procedures zijn uitgeschreven en er moet van alles vastgelegd worden. Is dat terecht; vragen ISO 9001, HKZ, ISO 14001 en andere managementsysteemnormen om al […]
Lees verder »Afwegingen om nieuwe markten te betreden, nieuwe producten te voeren of te ontwikkelen, enzovoorts, worden geregeld op basis van gevoel genomen. In veel andere gevallen worden per keer criteria vastgesteld, waarbij vooral de marktpotentie en financiële kengetallen een rol spelen. […]
Lees verder »Een belangrijk aspect van een kwaliteitssysteem is borging. Borging omvat alle maatregelen die zorgen dat de organisatie een bepaald minimum kwaliteitsniveau haalt. Het is de wig onder de Deming-cirkel. Dit gewenste kwaliteitsniveau kan op verschillende manieren bereikt worden, maar het […]
Lees verder »