Risico-management

Hoezo, veel papierwerk?

Managementsystemen staan voor veel mensen synoniem voor veel (al dan niet digitaal) papierwerk: er moeten allerlei procedures zijn uitgeschreven en er moet van alles vastgelegd worden. Is dat terecht; vragen ISO 9001, HKZ, ISO 14001 en andere managementsysteemnormen om al dat papier? Nee. Om uit te leggen hoe het dan […]

Lees verder  »

Risico-analyse en kwaliteit

Een belangrijk aspect van een kwaliteitssysteem is borging. Borging is: alle maatregelen die zorgen dat de organisatie een bepaald minimum kwaliteitsniveau haalt. Het is de wig onder de Deming-cirkel. Het gewenste kwaliteitsniveau kan op verschillende manieren bereikt worden, maar het is natuurlijk de kunst om de meest efficiënte manier te […]

Lees verder  »

Interne audit tijdens corona

Bij de meeste organisaties heeft de coronacrisis impact op de bedrijfsvoering en/ of de omzet. Bij de ene zijn de producten of diensten niet aan te slepen, bij de ander valt de omzet grotendeels of geheel weg. In beide scenario’s gaan er dingen knellen in de driehoek financiën, goederen en […]

Lees verder  »

Een crisis en de directiebeoordeling

Iedere organisatie krijgt vroeg of laat met een crisis te maken. Op dit moment zijn er weinig bedrijven en instellingen die niet op de een of andere manier geraakt worden door de effecten van, of de maatregelen omtrent, Covid-19. De ene organisatie heeft het drukker dan ooit, de andere ziet […]

Lees verder  »

Risico-matrix

Afwegingen om nieuwe markten te betreden, nieuwe producten te voeren of te ontwikkelen, enzovoorts, worden geregeld op basis van gevoel genomen. In veel andere gevallen worden per keer criteria vastgesteld, waarbij vooral de marktpotentie en financiële kengetallen een rol spelen. Het kan echter handig zijn de beslissingscriteria vooraf, los van […]

Lees verder  »
Scroll naar boven