ISO 9001
Wanneer je aan ISO 9001 wilt voldoen, moet je over behoorlijk wat onderwerpen nadenken, en zorgen dat ze werken. Maar in welke volgorde doe je dat het handigste? Onze Checklist invoeren ISO 9001 helpt je daarmee (zie hieronder, of download direct de Word-versie). Het kan overigens heel goed zijn dat […]
Lees verder »Wat moet je doen om ISO 9001 in jouw organisatie in te voeren? Daar kunnen we uitgebreid over zijn, maar het kan ook kort: met deze 7 stappen voldoe je aan ISO 9001. ISO 9001 in 7 stappen De directie neemt verantwoordelijkheid voor kwaliteit. Zij bepaalt het kwaliteitsbeleid en geeft […]
Lees verder »Overal, ook op deze website, wordt veel geschreven over ISO 9001. Maar meestal is dat niet heel concreet, of wordt er echt op de inhoud ingegaan. Over de inhoud van ISO 9001 gaat de rest van deze pagina. Voordat we daar op ingaan, even iets over de uiterlijke kenmerken, want […]
Lees verder »De norm ISO 9001 bestaat al meer dan 35 jaar. En nog altijd doen er veel hele en halve onwaarheden de ronde over de norm en het bijbehorende certificaat. In dit longread-artikel proberen we je duidelijkheid te geven over hoe het wél zit. wat is iso 9001? ISO 9001 beschrijft […]
Lees verder »👉🏻 Je ontvangt dadelijk het eerste artikel. Het tweede en derde deel in de reeks krijg je automatisch toegezonden wanneer deze zijn verschenen (half februari en eind maart).
Lees verder »Net zo goed als er voor organisaties redenen zijn om ISO 9001 gecertificeerd te worden, zijn er voor andere organisaties redenen om te stoppen met certificatie. Redenen die daarvoor vaak genoemd worden zijn: Er zijn te veel procedures en bovendien zijn die te ingewikkeld of te zwaar (maar overweeg dan […]
Lees verder »De directiebeoordeling (management review) Een van de belangrijkste onderdelen van een goed managementsysteem is de directiebeoordeling, ook wel management review genoemd. ISO-normen (bijvoorbeeld 9001 en 14001) melden daar dan iets over als: “De directie moet het systeem periodiek beoordelen, om te zorgen dat het geschikt en doeltreffend is.” Dat klinkt […]
Lees verder »In managementsystemen is de interne audit een van de belangrijke meetmethoden om vast te stellen of een organisatie op de goede weg is. Om de “prestaties te evalueren”, zoals de ISO-normen (bijvoorbeeld 9001, 14001 en 27001) dat noemen. Daarmee staat de interne audit op gelijke voet met (kritieke) prestatie-indicatoren (kpi’s) […]
Lees verder »Managementsystemen staan voor veel mensen synoniem voor veel (al dan niet digitaal) papierwerk: er moeten allerlei procedures zijn uitgeschreven en er moet van alles vastgelegd worden. Is dat terecht; vragen ISO 9001, HKZ, ISO 14001 en andere managementsysteemnormen om al dat papier? Nee. Om uit te leggen hoe het dan […]
Lees verder »- 1
- 2
- Volgende »