Strategie
Het is een goed gebruik om plannen te maken. Voor de kortere termijn (jaarplannen, begrotingen) en voor de langere termijn (meerjarenplan, strategisch plan). Dat is zinvol: het geeft je immers richting. En het helpt je om te bepalen wat je voortgang is en je weet waar je vanaf wijkt. Toch […]
Lees verder »Om jouw onderneming succesvol te laten worden, helpt het als je opvalt. Natuurlijk moet je product of dienst goed zijn, en je interne organisatie op orde, maar dat is niet genoeg. Vergelijk het met dit: als je door het land rijdt, ben je in de lente blij verrast dat de […]
Lees verder »Kijk eens in het jaarplan van je organisatie of afdeling: goede kans dat er een aantal financiële doelstellingen in staan – dankzij het euroteken heel concreet en meetbaar geformuleerd. Goede kans ook dat er daarnaast doelstellingen in staan die lijken op “efficiënter werken”, “hogere waardering door klanten”, “betere onderlinge samenwerking”, […]
Lees verder »Het is overduidelijk dat niet elke onderneming een succes is. Ondernemingen die niet succesvol zijn, wijten dat vaak aan allerlei externe omstandigheden. Ondernemingen die wél succesvol zijn, komen vaak met een aantal interne redenen voor hun succes. Meestal blijkt dan dat deze ondernemingen drie zaken goed bedacht hebben: hun bedrijfsmodel […]
Lees verder »