Strategie

Bevat jouw jaarplan echte doelstellingen? Of zijn het intenties?

Kijk eens in het jaarplan van je organisatie of afdeling: goede kans dat er een aantal financiële doelstellingen in staan – dankzij het euroteken heel concreet en meetbaar geformuleerd. Goede kans ook dat er daarnaast doelstellingen in staan die lijken op “efficiënter werken”, “hogere waardering door klanten”, “betere onderlinge samenwerking”, […]

Lees verder  »

Scenarioplanning maakt je plannen robuuster

Plannen en de werkelijkheid hebben geregeld een moeizame verhouding tot elkaar. “Life is what happens to you while you’re busy making other plans,” is niet voor niets een graag gebruikt citaat. En toch: plannen zijn nuttig. Zeker als je ze handig maakt – en handig gebruikt. En helemáál als je […]

Lees verder  »

Een paarse koe

Om jouw onderneming succesvol te laten worden, helpt het als je opvalt. Natuurlijk moet je product of dienst goed zijn, en je interne organisatie op orde, maar dat is niet genoeg. Vergelijk het met dit: als je door het land rijdt, ben je in de lente blij verrast dat de […]

Lees verder  »

Voorwaarden voor een succesvolle onderneming

Het is overduidelijk dat niet elke onderneming een succes is. Ondernemingen die niet succesvol zijn, wijten dat vaak aan allerlei externe omstandigheden. Ondernemingen die wél succesvol zijn, komen vaak met een aantal interne redenen voor hun succes. Meestal blijkt dan dat deze ondernemingen drie zaken goed bedacht hebben: hun bedrijfsmodel […]

Lees verder  »
Scroll naar boven