Kwaliteitsmanagement
ISO 9001 is niet zomaar ontstaan; het was een stap in een ontwikkelingsproces dat op gang kwam tijdens de Industriële Revolutie. Doordat massaproductie mogelijk werd, ontstond er behoefte aan vaste productkenmerken, aan controles en aan uitwisselbaarheid. Dat werd versterkt door de militaire behoeftes vanaf WO I. Kwaliteit ontstaat niet vanzelf […]
Lees verder »Het moderne kwaliteitsmanagement is gebaseerd op de praktische theorieën van een klein aantal mensen. Deze, vooral Amerikaanse en Japanse, goeroes hebben hun ideeën tijdens de wederopbouw (jaren 40, 50 en 60 van de vorige eeuw) in de praktijk gevormd. In een aantal artikelen lichten wij het gedachtengoed van de belangrijkste […]
Lees verder »Een kwaliteitsmanagementsysteem, of kortweg: kwaliteitssysteem, wat is dat nou precies? Het lijkt een duidelijk begrip, maar niet iedereen heeft er hetzelfde idee bij. De officiële definitie van ISO 9000 is een cirkelredenering en helpt dus niet echt (“onderdeel van een managementsysteem dat betrekking heeft op kwaliteit”). Daarom geven wij […]
Lees verder »De Deming-cyclus, ook bekend als de Deming-cirkel, de PDCA-cyclus en de PDCA-cirkel, is een van de meest bekende begrippen uit de kwaliteitskunde. Hij is ook een belangrijke denkwijze in het besturen van organisaties. En hij is sterk bepalend voor de volgorde van de eisen in ISO 9001. De Deming-cyclus is […]
Lees verder »Het begrip kwaliteitskosten werd bekend door Armand Feigenbaum. Hij definieerde kwaliteitskosten als alle kosten om kwaliteit te leveren PLUS alle kosten van het gebrek aan kwaliteit. Controleren of voorkomen? Kwaliteit kun je op twee manieren je producten of diensten in organiseren. In de eerste plaats kun je controleren of er […]
Lees verder »Kwaliteitsmanagement en continue verbetering hebben zin: het leidt tot betere bedrijfsprestaties. Ofwel: investeren in kwaliteit is winstgevend. Dat is de hoofdconclusie van een onderzoek dat de American Society for Quality (ASQ) en Forbes Insights hebben gehouden onder bijna 1900 kwaliteitsmensen en hooggeplaatste managers. Continue verbetering draagt vooral bij aan de […]
Lees verder »Het invoeren van een kwaliteitssysteem volgens ISO 9001 is niet altijd gemakkelijk. Je valt gemakkelijk in valkuilen, omdat je denkt dat je het wel snapt. Terwijl je eigenlijk de bedoeling niet hebt begrepen – maar dat heb je dus niet in de gaten. En door die valkuilen denk je dat […]
Lees verder »Het moderne kwaliteitsmanagement is gebaseerd op de praktische theorieën van een klein aantal mensen. Deze, vooral Amerikaanse en Japanse, goeroes hebben hun ideeën tijdens de wederopbouw (jaren 40, 50 en 60 van de vorige eeuw) in de praktijk gevormd. In een aantal artikelen lichten wij het gedachtengoed van de belangrijkste […]
Lees verder »