Kwaliteitsmanagement

Masaaki Imai

Masaaki Imai (1930 – 2023) is een van de mensen die het vakgebied kwaliteitsmanagement op de kaart hebben gezet. Deze Japanner staat bekend als de vader van continue verbetering en lean. Hij baseerde zijn ideeën op de manier waarop Japanse bedrijven zoals Toyota succesvol hun kwaliteit wisten te verbeteren (onder […]

Lees verder  »

Van AQAP tot ISO, de geschiedenis van ISO 9001

ISO 9001 is niet zomaar ontstaan; het was een stap in een ontwikkelingsproces dat op gang kwam tijdens de Industriële Revolutie. Doordat massaproductie mogelijk werd, ontstond er behoefte aan vaste productkenmerken, aan controles en aan uitwisselbaarheid. Dat werd versterkt door de militaire behoeftes vanaf WO I. Kwaliteit ontstaat niet vanzelf […]

Lees verder  »
Homepage Adburdias

Je bent aangemeld voor de Inspiratiemails

Je bent nu aangemeld voor Inspiratiemails, en de eerste is naar je onderweg! Twee keer per maand versturen wij je een e-mail die een kritisch of verhelderend licht werpt op een onderwerp gerelateerd aan ‘de goede dingen goed doen’. De berichten gaan dus over leiderschap, leiding geven (managen), verbeteren, kwaliteitsmanagement, […]

Lees verder  »

Armand Feigenbaum

Het moderne kwaliteitsmanagement is gebaseerd op de praktische theorieën van een klein aantal mensen. Deze, vooral Amerikaanse en Japanse, goeroes hebben hun ideeën tijdens de wederopbouw (jaren 40, 50 en 60 van de vorige eeuw) in de praktijk gevormd. In een aantal artikelen lichten wij het gedachtengoed van de belangrijkste […]

Lees verder  »

Wat is een kwaliteitssysteem?

  Een kwaliteitsmanagementsysteem, of kortweg: kwaliteitssysteem, wat is dat nou precies? Het lijkt een duidelijk begrip, maar niet iedereen heeft er hetzelfde idee bij. De officiële definitie van ISO 9000 is een cirkelredenering en helpt dus niet echt (“onderdeel van een managementsysteem dat betrekking heeft op kwaliteit”). Daarom geven wij […]

Lees verder  »

Wat is de Deming-cyclus (PDCA-cyclus)?

De Deming-cyclus, ook bekend als de Deming-cirkel, de PDCA-cyclus en de PDCA-cirkel, is een van de meest bekende begrippen uit de kwaliteitskunde. Hij is ook een belangrijke denkwijze in het besturen van organisaties. En hij is sterk bepalend voor de volgorde van de eisen in ISO 9001. De Deming-cyclus is […]

Lees verder  »

Kwaliteitskosten

Het begrip kwaliteitskosten werd bekend door Armand Feigenbaum. Hij definieerde kwaliteitskosten als alle kosten om kwaliteit te leveren PLUS alle kosten van het gebrek aan kwaliteit. Controleren of voorkomen? Kwaliteit kun je op twee manieren je producten of diensten in organiseren. In de eerste plaats kun je controleren of er […]

Lees verder  »

Kwaliteit is winstgevend

Kwaliteitsmanagement en continue verbetering hebben zin: het leidt tot betere bedrijfsprestaties. Ofwel: investeren in kwaliteit is winstgevend. Dat is de hoofdconclusie van een onderzoek dat de American Society for Quality (ASQ) en Forbes Insights hebben gehouden onder bijna 1900 kwaliteitsmensen en hooggeplaatste managers. Continue verbetering draagt vooral bij aan de […]

Lees verder  »

Valkuilen bij ISO 9001

Het invoeren van een kwaliteitssysteem volgens ISO 9001 is niet altijd gemakkelijk. Je valt gemakkelijk in valkuilen, omdat je denkt dat je het wel snapt. Terwijl je eigenlijk de bedoeling niet hebt begrepen – maar dat heb je dus niet in de gaten. En door die valkuilen denk je dat […]

Lees verder  »
Scroll naar boven